Thursday, October 11, 2012

PANCAKES MANJER TERLEMPENG

Salam.. Alhamdulillah, Manjer dah sihat dan emosi pun dah kembali stabil. Hidup perlu diteruskan dan jangan lupa sentiasa mensyukuri apa jua pemberian dariNya. Tak lupa juga Usaha dan Doa perlu seiring .. InsyaAllah...

Ok la, Manjer dah lama tak tulis resepi apa² sejak dari Manjer tau ada BLOG MASAKAN dari kak ADDA - HASILAN DARIKU yg follow blog Manjer ni rasa segan lak Manjer nak tulis resepi pe². Bukan pe, Manjer ni masak ikut sesedap rasa dan Manjer wat menggunakan bahan yg ada kat dapur tu jerk la... Tq ye kak ADDA follow blog Manjer yg tak pandai masak ni.. SEGAN.. \(^o^)/

Macam resepi Manjer nak bagi arini, Manjer tak pandai pun wat pancakes ni. Bahan pun tak cukup sebenarnya. Tu yg texture jadi tak comel. Kebiasaannyer org guna butter, dah kehabisan, Manjer guna minyak masak jerk.. Hee.. Dan kat peti sejuk tu ada susu segar tapi perasa strawberry, suami tak suka sangat, so.. Manjer gantikan susu pekat dan letak air skit.. Hee.. 

Sepatutnyer pancakes comel camni...

Yg jadi camni.. Hee... 

RESEPI PANCAKES MANJER TERLEMPENG

Bahan-bahan
1) 2 cawan tepung gandum
2) 1 sudu teh baking powder
3) sedikit gula ( ikut selera anda nak manis ke tak ke, kalau pancakes tak cecah madu, letak manis skit, kalau anak manjer suka cecah susu, jadi pancakes manjer wat rasa tawar skit )
4) secubit garam
5) 2 sudu besar minyak masak <-- Selalu org guna butter
6) susu pekat + air ( sukatan ikut bancuhan tepung nanti samada pekat atau tidak ) <-- Ni guna susu segar / Susu cair
7) Sebiji telur

CARA-CARA
- Masukkan tepung dan baking powder dalam satu bekas gaul sebati dan asingkan
- dalam bekas lain pecahkan sebiji telur, kacau kemudian masukkan gula, garam, minyak dan susu, kacau sehingga sebati kemudian masukkan ke dalam bekas berisi tepung tadi
- Adunan jgn terlalu cair, agak pekat sedikit, gunakan senduk (senduk sup tu) tuang ke dlm kuali yg yg telah dipanaskan tak melekat dan telah diletakkan sedikit minyak.
- Biarkan ia akan membentuk sendiri dengan bentuk membuat leper
- Bila agak² bahagian bawah sudah tidak melekat dan masak, boleh diterbalikkan. ( Manjer suka garing² skit .. )
- Boleh makan bersama madu, kari, susu, kaya dan sebagainya..

5 comments:

  1. salam manjer

    aper nak segannya. semua orang masak ikut citarasa masing2. mane bole kite nak memenuhi kehendak semua orang. kadang2 pada tekak kite, masakan chef wan pon ade yg tak sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha.a piz, manjer main masak ikut sedap manjer jerk.. tak suka sangat ikut sukatan ditetapkan.. lebih kurang ..

      Delete
  2. Hihihi sama la, nak buat entry pasal pancake gak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. WOW.. ED nyer pancakes mesti comel..

      Delete
    2. xbuat pun. g makan kat kedai aje.. hihihi

      Delete