Showing posts with label DIRIKU.. MANJER... Show all posts
Showing posts with label DIRIKU.. MANJER... Show all posts

Sunday, January 13, 2013

MENU DIET 2 : COLESLAW

Seminggu dah berlalu.. Semalam Manjer gi TESCO beli barang dapur skit.. Jumpa la penimbang yg kena masuk duit 20sen tu.. Jeng Jeng... Turun 0.5kg... Ok la tu kan permulaan.. TAPI!!!!!!!... AZAB juga la.. menahan nafsu MAKAN!!!... 

Hee.. saja nak tunjuk lagi menu diet Manjer wat sendiri ni.. Manjer tak pasti la berapa kandungan kalori ke lemak ke pe.. tapi rasanya mmg kurang la dari apa yg Manjer makan yg tak berdiet. Kalau tak berdiet, manjer makan nasi satu pinggan untuk tengahari dan malam, lauk ayam, sayur, kekadang tambah lagi telur ke, udang ke.. air nescafe pagi petang malam. Ni minum air kosong bersama ais sahaja.. malam minum susu + oat skit.. INSYAALLAH BOLEH!!!

COESLAW

BAHAN-BAHAN COLESLAW MANJER
1. KUBIS DIRACIK HALUS
2. LOBAK MERAH DI SAGAT HALUS
3. SOS THOUSAND ISLAND 
4. SEDIKIT PERAHAN LIMAU UNTUK MENEUTRALKAN LEMAK PADA MAYONIS
CARANYA : CAMPURKAN SEMUA DAN GAUL

Thousand Island Mayonnaise Lady's Choice

LANGKAH SETERUSNYA.. Minggu ni Manjer akan cuba banyakkan aktiviti yg mengeluarkan peluh .. Tunggguuuuuuu.....

Saturday, January 05, 2013

MISI BERDIET 2013

Sebenarnya ni pun salah satu AZAM thn baru ni gak untuk Manjer. Ye la, kalau bleh Manjer nak cuba mengandung untuk anak ke 3 kalau dapat untuk tahun ni. Bila tgk berat badan ni, terpikir gak risau kalau mengandung nanti kuat makan ke, adeh la.. dah la nak diet mmg susah.. Berat badan Manjer dah mencecah..................... 70kg ............. HUWAAAAAAAAAAAA...

Pengalaman 2 kali mengandung tak pernah naik berat badan sampai camtu, selalunya kalau ngandung mmg Manjer akan alah teruk, muntah², anak pertama alah sampai ke 8 bulan.. takleh nak makan.. lepas bersalin pun paling berat sampai 50kg + jerk .. 

Lepas bersalin anak ke 2, Manjer ada amik suntikkan 3 bulan sekali untuk menghalang dari mengandung ( SUNTIKKAN PERANCANG KEHAMILAN ).. ada org suka amik pil kena makan setiap hari, tapi Manjer mmg tak suka giler makan pil atau ubat.. Ada yang kata kalau amik pil perancang juga akan menganggu hormon dan berat badan seseorang. Sama seperti suntikkan perancang kehamilan ni. Memang ganggu kitaran haid dan berat badan akan bertambah walaupun cara pemakanan sama jerk.. huhuuu.. Bayangkan jerk la dlm masa setahun Manjer amik suntikan tu, lebih kurang 4 kali la kan sebab 3 bulan sekali suntikan tu.. Berat badan Manjer naik mendadak lebih 20kg.. terus stop, merancang sendiri jerk dah.. adeh.. Tu la, bapak Manjer cakap.. Lain kali, rezeki Allah ( ANAK ) jgn ditolak², disekat², dihalang² .. ALERRRR.. LELAKI cakap leh la senang.. Hee.. tapi mmg betul la gak, anak tu rezeki kan kan kan..

Langkah pertama, Manjer dah beli buah dan sayuran yg boleh di buat salad atau rojak .. try cuba test makan semua tu tanpa NASI selama seminggu... Maybe seminggu sekali jerk la amik nasi.. PERLU!!! KENA!!! CUBA!!! hee.. good luck MANJER!!!


Thursday, November 29, 2012

BALIK KEDAH BULAN DEPAN

Suami cakap lebih kurang pertengahan bulan nak balik kg kedah.. Ye la, last ari tu balik time raya.. rasa cam dah lama juga .. Tapi kali ni suami kata nak balik seminggu.. Manjer ok jerk rindu gak balik kampung.. cuma... 


ADEHLA.. Takde internet!!!... mungkin nak kena pasangkan streamyx kat umah mak mertua ni.. ye la, bawak broadband pun hanya line GPRS jerk ada untuk maxis dan celcom.. Hee... Tapi mungkin bagus gak untuk Manjer berehat dari bisness online selama seminggu kan.. Tenangkan pikiran dengan kehijauan kampung... 

Next week anak sedara bernikah, Ujung bulan lak anak sedara sorang lagi bertunang.. wah.. cuti sekolah kan.. nampaknya mmg kena bercuti selalu la Manjer dari INTERNET.. Hee.. 

Thursday, October 18, 2012

IMPIANANANA...

Salam.. Alhamdulillah, setiap hari bangun dari tidur, Manjer mmg bersemangat bila memikirkan segala impian² Manjer. Erm.. sebenarnya mmg byk, tapi apa yg Manjer nak kongsikan ni 3 impian besar Manjer yg mungkin memerlukan byk pengorbanan dari segi masa, wang dan tenaga.


1 ♥ Sebenarnya kalau boleh sebelum umur Manjer 40, Manjer nak menunaikan Umrah, dan seterusnya Haji ( kalau bleh Umrah dulu ). Bukan taknak pergi lebih awal.. Kena simpan duit dulu, kalau bleh tunggu anak besar skit dulu la kan.. Dan kemudian negara yg paling Manjer nak pergi ialah JEPUN. Manjer mmg giler skit ngan kejepunan ni. Ada masa nanti Manjer cerita K.

2 ♥ Manjer mmg minat berniaga, komputer dan dalam masa yg sama Manjer nak jaga anak, rumah suami sendiri. So, apa yg Manjer nampak rasanya sesuatu berkaitan dengan bisnes online ni sahaja yg boleh mengembangkan diri Manjer ( ada yg pernah cakap kat Manjer, Kalau duk umah tak gi keje otak tak berkembang.. ) Manjer teringin nak buktikan duk rumah pun boleh berjaya dan teringin nak ada satu jenama sendiri tak kira la product sendiri ke, blog ke, page ke atas jenama MANJER sendiri yg boleh menyumbang pendapatan untuk Manjer lebih berjaya.

3 ♥ Manjer nak membuatkan org lain bahagia dan diri sendiri rasa bahagia dengan memperbaiki diri dari masa ke semasa dan lebih byk mendekatkan diri dengan NYA.

amin.... 

BANYAK YG PERLU DI LAKUKAN UNTUK MENCAPAI IMPIAN INI... GANBATE!

Monday, October 15, 2012

SIHAT SEBELUM SAKIT...



Alamak.. Tak manis lak letak gambar kaki.. Hee.. Saja jerk suka lak tgk kaki pakai stokin camni, teringat time berpantang selepas bersalin dulu. Erm.. tak dinafikan serba sedikit Manjer terasa gak kehilangan bila kandungan tak menjadi. Tapi kena redha dengan ketentuan tuhan. 

Sebenarnya 2 hari lepas Manjer tak berapa sihat. Demam yg agak teruk juga la.. Manjer ni jarang kena demam, tapi bila dah kena.. adeh la.. semua pun sakit.. kepala, badan, tulang.. Tatau la kenapa, kalau Manjer demam mesti rasa seram sejuk.. bila pegang dahi Panas.. Dah pakai 3 helai baju, 2 selimut tebal (toto), stokin, seluar dan kain pun terasa sejuk kat kaki tangan badan. Erm.. 

Bila pegi klinik doktor kata air kencing agak kotor, tu yg rasa sakit badan dan seram sejuk. Manjer rasa mungkin pertukaran hormon Manjer dari ada kandungan kepada normal seperti biasa. Org tua kata lebih kurang BENTAN kot walau kandungan baru 6 minggu.. ( ye la, Manjer kan gatal .. gi kuar umah jalan2 lagi.. Uhuu.. ) Kena minum banyak air, rehat .. Erm.. Manjer pun rehat dan tido seharian.. Best tu mmg best tapi rasa tak best sebab rasa rindu kat anak dan spend masa ngan suami. 



Alhamdulillah.. suami Manjer sangat memahami. Dialah tolong jaga anak, masak, sidai kain, basuh pinggan. Syukur.. Nasib baik Manjer demam ari minggu, suami tak perlu amik cuti kerja.. Alhamdulillah hari ni Manjer dah sihat. 


Tuesday, October 09, 2012

Rezeki di tangan tuhan..

Sekejap jerk kalau tuhan nak tarik balik rezeki yg kita dpt. Manjer percaya pasti ada Hikmah di sebaliknya. Belum masa lagi untuk Manjer ada Manjer Jr. 

Erm... Pagi tadi terasa sakit di pinggang. Manjer dah risau takut sejarah keguguran pada kandungan yg pertama dulu berulang. Manjer hanya baring. Rasa sakit seperti nak senggugut. Adoila.. bila tgk kat seluar dah ada sedikit darah. ALAMAK... Untuk pengetahuan Manjer pernah mengalami keguguran kandungan 2 bulan pada kandungan sulong Manjer.

Manjer terus amik handphone untuk bagitau suami. Suami tanpa bertanya lain terus cakap "takpe Papa balik sekarang" .. Mungkin suami pun risau kalau jadi pe² dengan kandungan Manjer. Sampai di Klinik, Manjer cerita apa yg terjadi, Manjer siap bawak 2 pregnancy test yg Manjer gunakan untuk test kehamilan. Mmg 2 dua tester tu garisan samar². 

Doktor kata kalau ikutkan dah masuk 6 minggu ni kalau hormon kandungan yg kuat akan nampak juga garisan tu. Apa yg doktor dapat katakan selalu kalau terjadi begini maknanyer janin yg Manjer kandungkan ini tidak sihat. 

Untuk memuaskan hati Manjer nak scan.. Doktor tunjukkan rahim mmg dah mengembang maknanyer janin mmg dah ada dlm rahim cuma dia tak kuat dan keluar semula. Tapi disebabkan kandungan ni belum 2 bulan, doktor kata tak perlu untuk cuci rahim kerana janin yg kecil itu akan keluar sendiri, cuma jika darah keluar berterusan dengan banyak, perlu datang semula ke klinik. 

Doktor kata kalau pun janin ni betul² melekat dan menjadi anak, kemungkinan besar anak akan ada apa² penyakit yg tak diingini seperti sakit jantung ke .. So.. setiap yg terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya kan.. Alhamdulillah Manjer ok. Tq pada semua yg mendoakan sebelum ni. Bleh cuba lagi.. :) amin..

SCAN MANJER MENUNJUKKAN JANIN YG TAK SIHAT


GARISAN YG TAK JELAS DI TESTER

Monday, October 08, 2012

KEDAH KE JOHOR? PRIVATE OR GOV? NORMAL KE ....

Aritu Manjer dah ke Klinik untuk check kandungan. Saja jerk la supaya lebih memuaskan hati dan nak tau gak tarikh due, Manjer dah brape bulan, nak scan kandungan ok ke tak. Tapi doktor kata masih terlalu awal nak sahkan semua, cuma kalau mmg confirm Manjer ngandung, Manjer dah 5 minggu lebih. Doktor kata kalau waktu begini kalau pakai tester pun mmg samar² tak nampak sangat garisan yg akan menunjukkan seseorang tu positif atau tak mengandung. Last² balik umah Manjer kira sendiri berpandukan apa yg ada di Internet. Manjer dah hamil 5 minggu lebih. InsyaAllah kalau mmg confirm la kan.. 

Manjer guna pregnancy test yg murah jerk aritu, tu yg payah skit nak confirmkan, nampak samar² garisan. Kalau macam tester Fasha Sandha guna ni canggih skit la.. Hee.. 

NI PRECNANCY TEST FASHA SANDHA
NI CONTOH² PREGNANCY TEST JENIS BIASA 

Kalau yg belum tahu nak guna. Tester ni kena letakkan urine kat tempat yg di suruh tu la .. Kalau ada 2 garisan tu maknanyer mmg hamil. 

Aritu suami tipon mak dia. Wah, gembira mak mertua.. biasa la, tahun depan dia akan menimang 2 orang cucu, biras Manjer pun tengah hamil 2 bulan lebih. Mak mertua mmg harap nak dapat cucu perempuan sebab ada sorang jerk anak perempuan dan ketiga-tiga cucunyer lelaki sekarang ni. Hee.. 

Erm.. Macam² pikir dalam kepala ni. Mmg la awal lagi kandungan tapi merancang awal ni bagus. Nak kena simpan duit dari sekarang. Byk kos akan dikeluarkan juga walau dah anak ke 3 ni... Nak bersalin di Kedah atau Johor? Hospital kerajaan ke swasta dan mcm² lagi.. Apapun terima kasih yg mendoakan Manjer ye.. Tq.. 

Saturday, October 06, 2012

MITOS ??? KEBETULAN ??? ..

HEEE... senyum tanda gembira? segan? terkejut? ntah.. semua ada.. Memula cam rasa malas nak bagitau kat semua tapi sampai bila nak simpan kan.. lagipun benda ni bukan la menyalahi undang-undang mahupun hukum agama. 

ALHAMDULILLAH.. Syukur pada Mu Ya ALLAH atas kurnia yg kau berikan. Walaupun belum secara official .. Uhuks.. Manjer tak gi Klinik pun lagi tapi tanda² tu mmg ada. Aritu guna tester pun nampak tapi tak berapa nak jelas. Maybe sebab baru lagi kot. 

Apa yang Manjer cerita ni? Masih ada yg tak paham ke? Hee.. InsyaAllah kalau benar mmg dari tanda², Manjer hamil. DOAKAN yee...

Macam pernah Manjer cerita dalam entry sebelum ni tentang TANJUNG BALAU, kan Manjer ada cerita lepas seminggu dari Manjer berkelah di Tanjung Balau tu Manjer disahkan hamil. Wah.. ni gi Tanjung Balau gak beberapa minggu lepas pastu tgk² hamil gak ni. Padahal bukan tido kat sana pun.. Kebetulan ke?? Hee.. 

Kalau ikit perancangan Manjer mmg nak lagi sorang atau kalau larat 2 org lagi. Kalau bleh mmg nak tahun depan sebab faktor usia Manjer ni .. Tapi dah dpt ni Alhamdulillah... Tahun depan gak la kiranya sebab InsyaAllah akan melahirkan tahun depan. 

Time kat umah kakak ari tu, masa anak sedara Manjer bertunang tu baru gak kakak² Manjer menyakat .. Manjer cakap "anak no 2 tu manja skit, ye la anak bongsu.." Pastu semua cakap.. "Ye ke anak bongsu? .. Takkan takde lagi lepas ni".. Hee.. Pastu borak² ngan anak sedara yg pregnant sulong tu, siap bagi tips².. Rupanya tuan punya badan pun sama.. Uhu.. 


Thursday, October 04, 2012

Anak Amanah dari Nya...

Teringat ketika Manjer mula-mula dapat tau yg Manjer disahkan hamil anak ke 2 dulu. Berbeza dengan anak pertama, time dpt tau hamil anak ke 2 ketika anak sulong masih berusia 7 bulan, ketika itu amatlah rasa tidak menentu dan ter"PENING" seketika. 

Hahaa.. tu la, time tu konon²nyer nak merancang sendiri. Sekali terrrr... :P~ .. Apa pun setiap ketentuan tuhan dan pemberian dariNya adalah sesuatu yg perlu disyukuri. Anak itu anugerah, tak perlu risau tentang rezeki yg tidak mencukupi kerana janji dari Allah itu pasti. 

Bila pikir balik, ramai yg nak anak tapi masih belum dikurniakannyer. Ada la gak 2 tiga org kawan Manjer yg dah kawen 5 tahun lebih tapi masih belum dikurniakan rezeki itu. Yang paling dekat sekali, adik ipar Manjer yg dah setahun lebih kawen masih menantikan zuriat pertama. Dia mmg sukakan budak-budak. 

Manjer bukan pe kalau mengandung lagi ni yg leceh nak kena gi klinik setiap bulan untuk check kandungan, dengan keadaan org yg ramai dan kena menunggu .. Erm.. pastu risau juga akan alah yg teruk mcm time ngandung yg pertama dulu, hampir masuk ke bulan ke 9 masih muntah². Apa pun itu semua pengalaman yg manis menjadi seorang ibu. Orang lelaki dan yg belum mengalaminyer takkan tahu walaupun ketika sakit melahirkan itu mmg kalau pikir sekarang rasa cam ... adoi la... tuhan saja yg tau. 

Manjer berdoa sangat anak ke 3 nanti akan lahir seorang puteri yg solehah. Tapi apa pun Manjer akan doa yg terbaik sahaja dan terima apa saja ketentuanNya. Aiks.. teringin jer ke atau mmg dah ada ni???????????????????????????????????????????????????? Heeeee....???


Thursday, September 27, 2012

LESEN MEMANDU

Manjer nak cite ni, Manjer ni takde Lesen Memandu. Uhuu.. Manjer pernah belajar memandu dan dah lulus lesen L. 2 Kali belajar bawak kereta dengan cikgu memandu tu terus jerk taknak dah. HAAHAHAA... mesti ramai yg ketawa dan mengata Manjer ni penakut la, tak pandai la.. Lantak la apa org nak kata..  Hee..

Sebenarnya Manjer bukan la gementar sangat bawak kereta.. 2 kali belajar dan pernah bawak sendiri dlm litar belajar memandu tanpa cikgu kat sebelah rasa ok jerk kot.. yg menjadi masalah, Manjer ni rasa panik time nak tukar gear jerk.. kejap kena tukar gear 1 kejap gear 2 .. nak kena tengok jalan, tengok cermin. .. hahaa.. mmg la org akan kata biasa la tu memula belajar, ada yg kata suh tulis, nanti ingatkan.. mmg bleh jerk .. tapi .. Manjer cam malas la plak sebab dah terberhenti lama ari tu.. Tapi Mungkin .. kalau bawak kereta auto Manjer bleh kot.

Pada Manjer takde lesen kereta tak la menjadi masalah besar pada Manjer. InsyaAllah selagi jodoh Manjer panjang, suami akan jadi driver Manjer selamanya.. Heee.. Tapi Manjer bersyukur la gak suami jenis tak kesah kalau nak pegi umah mak Manjer selalu, nak bawak mak bapak Manjer jejalan ke mana-mana. Kalau duk Umah tak jejalan ke mana pun Manjer ok jerk kot selagi ada internet dan TV. Uhu.. :) sesekali jerk jejalan la gak.. 

Time suami outstation aritu Manjer bleh jerk bawak anak gi TESCO naik teksi. Tapi Manjer akui, kalau pandai bawak kereta mmg la lebih bagus kalau ada apa² kecemasan ke, Bleh berdikari sendiri kan.. Cuma pada Manjer kalau dah ada lesen nak kena ada kereta, dah ada kereta nak kena isi minyak, road tax.. Sesak lagi.. tapi kan... Mawi takde lesen kereta pun leh jadi kaya kan.. :)

InsyaAllah sampai masa dan seru mungkin Manjer akan amik gak kot lesen. Tengok la keadaan.. Uhuu... 


Friday, July 06, 2012

LONG VACATION ~ KIMURA TAKUYA

Kalau korang nak tau... Sejak dulu zaman remaja lagi Manjer mmg suka sangat ngan Jepun. Tak kira la Drama nyer ke, pakaian ( KIMONO ) nyer ke.. Makanan ( SUSHI ) .. Tatau la naper .. Nanti ada masa Manjer cite ek lebih lanjut. 

Sebenarnya semalam Manjer tebaca wall di Facebook seorang Senior Manjer kat sekolah dulu. Dia tulis nak layan cite Long Vacation .. Pergh.. Cite ni mmg cite peberet la.. uhuu.. Manjer mmg lagi suka tengok cite drama jepun dari Drama Korea .. Mungkin sejak zaman dulu zaman Drama bersiri Oshin, Moero Attack, Tokyo Cinderella Story dan byk lagi la kan.. 


Ok, Manjer nak nak cite pasal Drama Long Vacation ni.. Sebenarnya ada kisah di sebalik cerita ni. Time tu Drama jepun mmg tgh hot kat TV3, masa tu tengah ditayangkan cerita bertajuk WITH LOVE.. Adalah seorang insan ni dia blajar kat Jepun, Manjer cite kat dia Manjer suka tengok Drama Jepun, dia pesan la kat Manjer kalau nanti akan keluar Drama Jepun tajuk LONG VACATION jgn lupa tgk, best sebab dia dah tengok kat TV di Jepun..  time tu dia kat M'sia balik bercuti. Ye la, cite ni tak silap tahun 1996 tapi tayang kat M'sia tahun 2000 kot.

Bila dia balik ke Jepun, memang Drama Jepun Long Vacation ni ditayangkan.. Tapi insan yang pesan kat Manjer suh tgk cite tu menghilang.. Tatau la ke mana.. Tak dapat la nak berkongsi cerita tentang drama ni.. Hee.. 

Tapi Manjer suka tgk cerita ni bukan la sebab "INSAN" tu yang suruh tgk, tapi Manjer mmg suka drama jepun, suka KIMURA Takuya, Suka Yutaka Takenouchi, suka jalan cerita nyer ..  Nanti ada masa Manjer cite pasal Drama ni ek.. 


Monday, June 11, 2012

BALIK KAMPUNG.??. MASA UNTUK MENAMBAH BERAT BADAN...


ALHAMDULILLAH, perjalanan pergi dan balik ke kampung suami selamat. Manjer nak cite skit percutian Manjer selama lebih kurang 4 hari lebih di sana... 

Malam tu Manjer bertolak dalam kul 10.00 malam dari rumah Mak Manjer.. Biasalah, kalau bertolak malam ni mmg sejuk, ada gak tertido skit² dalam kereta.. Sian lak kat hubby drive sorang.. Lebih kurang pukul 3.00 pagi suami Manjer kata tak larat nak drive.. nak tido sekejap.. Manjer pun tertido gak.. Hee..

Pukul 4.00 pagi di Hentian Tanjung Malim


Bukit Baling
Lebih kurang kul 9 pagi kami sampai di Pekan Baling, Kedah. Alhamdulillah.. Sampai di rumah mertua tu kami rehat kejap,dah tengahari tengok² mak mertua dah keluarkan durian untuk cucunya.. apa lagi.. Manjer pun giler durian.. Rambutan pun Mak Mertua dah beli siap² memang tunggu cucunya balik ni.. He.. Malam tu pergi umah sepupu suami jap tgk persiapan pengantin. Nak tolong pun tak muat dah tengok ramai sangat dah yang bergotong royong di untuk majlis tu. Biasalah, org kampung memang amalan bergotong royong masih diamalkan lagi.. Macam manjer cakap, kalau kat sana menunyer mesti Gulai Kawah Batang Pisang. Tapi tatau lak malam tu diaorg wat pakai daging Kambing. Lagi la Manjer suka giler.. hee.. 


Gulai Kawah Batang Pisang ni tak silap Manjer lebih kurang macam nak masak Kari Daging biasa cuma yang umbut pisang tu memang kena la rebus dulu biar lembut skit, baru leh masuk kat gulai ni..  Esoknya Manjer gi makan kenduri tu still ada lauk gulai tu tapi yang ni diaorang wat pakai daging lembu lak.. Menu lain ada Ulaman, Ikan kering, Sambal Belacan.. Macam² lagi la.. Yang bestnya anak Manjer yang sulong tu tetap nak Kicap gak.. hee..

Lauk Kenduri

Nampaknya kalau balik kampung memang berat badan Manjer ni bertambah² ler jawabnyer.. Hee... Macam² gak lagi mak mertua wat kuih cucur jawa la, sambal petai la, malam tu kitaorg wat sate, bakar² ayam, udang.. uhuu..  Tak rugi tau balik kampung jenguk Mak Bapak kita...