Monday, June 11, 2012

BALIK KAMPUNG.??. MASA UNTUK MENAMBAH BERAT BADAN...


ALHAMDULILLAH, perjalanan pergi dan balik ke kampung suami selamat. Manjer nak cite skit percutian Manjer selama lebih kurang 4 hari lebih di sana... 

Malam tu Manjer bertolak dalam kul 10.00 malam dari rumah Mak Manjer.. Biasalah, kalau bertolak malam ni mmg sejuk, ada gak tertido skit² dalam kereta.. Sian lak kat hubby drive sorang.. Lebih kurang pukul 3.00 pagi suami Manjer kata tak larat nak drive.. nak tido sekejap.. Manjer pun tertido gak.. Hee..

Pukul 4.00 pagi di Hentian Tanjung Malim


Bukit Baling
Lebih kurang kul 9 pagi kami sampai di Pekan Baling, Kedah. Alhamdulillah.. Sampai di rumah mertua tu kami rehat kejap,dah tengahari tengok² mak mertua dah keluarkan durian untuk cucunya.. apa lagi.. Manjer pun giler durian.. Rambutan pun Mak Mertua dah beli siap² memang tunggu cucunya balik ni.. He.. Malam tu pergi umah sepupu suami jap tgk persiapan pengantin. Nak tolong pun tak muat dah tengok ramai sangat dah yang bergotong royong di untuk majlis tu. Biasalah, org kampung memang amalan bergotong royong masih diamalkan lagi.. Macam manjer cakap, kalau kat sana menunyer mesti Gulai Kawah Batang Pisang. Tapi tatau lak malam tu diaorg wat pakai daging Kambing. Lagi la Manjer suka giler.. hee.. 


Gulai Kawah Batang Pisang ni tak silap Manjer lebih kurang macam nak masak Kari Daging biasa cuma yang umbut pisang tu memang kena la rebus dulu biar lembut skit, baru leh masuk kat gulai ni..  Esoknya Manjer gi makan kenduri tu still ada lauk gulai tu tapi yang ni diaorang wat pakai daging lembu lak.. Menu lain ada Ulaman, Ikan kering, Sambal Belacan.. Macam² lagi la.. Yang bestnya anak Manjer yang sulong tu tetap nak Kicap gak.. hee..

Lauk Kenduri

Nampaknya kalau balik kampung memang berat badan Manjer ni bertambah² ler jawabnyer.. Hee... Macam² gak lagi mak mertua wat kuih cucur jawa la, sambal petai la, malam tu kitaorg wat sate, bakar² ayam, udang.. uhuu..  Tak rugi tau balik kampung jenguk Mak Bapak kita...

2 comments:

  1. assalamualaikum manjer : sesekali balik kg mesti la mak bapak tu suke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ws.. ye la kan.. kampung Manjer dekat jerk.. hee..

      Delete