Wednesday, June 13, 2012

RESEPI SERAWA DURIAN ALA MANJER..


RESEPI SERAWA DURIAN
Ari ni kita cite bab makan lagi ek.. Hee.. ari tu kan Manjer balik kampung. Mak mertua suh bawak balik durian, bawak la skit.. masuk dalam bekat dengan plastik 2 lapis supaya tak berbau sepanjang perjalanan balik.. Hee.. Kat sana harga durian 7 biji RM10.. ok la rasa dia pun sedap lemak manis dan masih baru jatuh dari pokok.. kalau kat sini sekilo dah RM8.. TQ ye mak mertua.. hee.. ari ni saja la nak wat serawa durian ni, leh cecah ngan roti ke, makan ngan pulut ke.. kalau mak Manjer panggil Santan Durian.. Lain negeri, lain daerah, lain bahasa nyer kot.. hee.. ni Manjer wat resepi Serawa Durian ikut resepi mak Manjer dan diubah skit.. 

BAHAN-BAHAN 
( SUKATAN IKUT SELERA ANDA NAK PEKAT KE, BYK DURIAN KE, NAK MANIS KE, NAK SANTAN LEMAK KE YE.. )
~ Beberapa ulas durian yang telah diasingkan dari bijinyer..
~ Sedikit air
~ Gula
~ Daun Pandan
~ Santan
~ Sedikit gula merah ( manjer tak letak seperti dalam gambar, kehabisan stock di rumah. hee )

CARA-CARA
1) Masukkan isi durian di dalam kuali, masukkan sedikit air, kacau biar rata
2) Masukkan gula, biar gula larut kemudian masukkan santan dan daun pandan
3) kacau hingga pekat ikut selera anda .. dah siap.. :)

2 comments:

  1. ai like serawa durian... nyam3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang ni nak wat bubur kacang durian lak .. hee..

      Delete