Tuesday, June 05, 2012

Jauh perjalanan... Gulai kawah daging batang pisang menanti..

Gulai Kawah Daging Batang Pisang gambar sumber SINI

He.. Manjer saja jerk letak gambar gulai ni sebab Manjer nak citer ni.. Esok Insyaallah Manjer sekeluarga akan bergerak pulang ke kampung suami di Baling, Kedah. Kebetulan memang ada kenduri kahwin sebelah sepupu suami.. Kebiasaan menu nyer memang wajib ada gulai kawah daging batang pisang.

Bagi sesiapa yg tak pernah makan atau tak pernah jumpa memang nampak pelik skit.. Ye la, lain negeri lain citarasa, lain adat, lain cara masakan. Kalau kat tempat Manjer ni Umbut kelapa Manjer tau la gak leh wat masakan.. Umbut pisang ni memang selepas kawen baru Manjer tau.. He..

1st time Manjer rasa gulai ni time majlis perkahwinan Manjer di umah sebelah pihak suami..  Errmm.. rasanya sedap la gak.. bleh la.. Manjer tak pandai sangat nak masak gulai ni.. tapi macam suami kata.. kalau masak dalam kawah time kenduri baru lebih sedap rasanya berbanding sesaja masak untuk makan biasa... Biasalah, suami dah biasa dengan kehidupannyer di Kampung bila ada kenduri memang gotong royong tu masih di amal kan.. time masak gulai ni pun ramai², menyembang, kerjasama tu yang mungkin rasanya menjadi lebih sedap kot.. hee..

Oklah, Manjer nak kemas-kemas baju dan lain² untuk persiapan pulang ke kampung suami. Tak pasti la nak gerak esok pagi atau malam ni. Nanti dah pulang dari sana nanti Manjer cerita lagi ye.. Dah dpt resepi sebenar dari Mak Mertua nanti bleh la Manjer share kat sini resepi Gulai Kawah Daging Batang Pisang . Doakan Manjer selamat dalam perjalanan pergi dan balik ye.. 


2 comments:

  1. ok... selamat pergi dah selamat kembali ya... have a nice kenduri kawen

    ReplyDelete