Tuesday, June 19, 2012

Manjer dan AIS tak dapat dipisahkan..

                                         Kemarau - gambar sumber SINI 

Panas di dunia.. panas lagi neraka di akhirat nanti.. Sekarang mungkin tiba waktunyer Allah sedang menguji kita.. Kat tempat Manjer ni pun rasanya dah 6 hari tak hujan. Malam nak tido pun kena mandi dulu baru dapat lelapkan mata.. Mungkin baru kita rasa sedikit macamana kemarau yg melanda negara Afrika dan lain². Tapi kita perlu bersyukur masih lagi ada air paip, bleh gak wat untuk keperluan harian.

~ ais ~

Manjer dan ais tak dapat dipisahkan.. Lagi plak waktu kemarau macam ni.. sehari kalau tak minum air yg sejuk atau berais mmg tak sah.. Heee.. Tatau la kenapa, yang paling azab time pantang bersalin.. Uhu... nak tunggu 40 hari baru leh minum ais.. MASAKKKKKKK!!!! 

Ada org kata minum ais ni tak bagus nanti dah berusia skit akan sakit² badan, lenguh. Ada lagi yg kata kalau minum air berais ni senang berat badan naik dan susah nak turunkan.. Yang Manjer ingat time Manjer mengandung anak pertama dulu Manjer memang alah .. Susah nak makan apa pun mesti muntah.. Lagi plak makanan atau minuman yg panas sebab benda panas kan mengeluarkan bau makanan atau minuman tu.. Bau nasi panas muntah, bau Milo panas muntah.. Apa yg Manjer bleh tertelan tekak ni air yg berais. Maybe sebab dah byk muntah, tekak kering ngan air.. Ais jerk la bleh lalu kat tekak ni.. hee.. 

Disebabkan time mengandung tu alah teruk sampai awal bulan ke 9 kandungan pun masih muntah, Manjer penah la tanya doktor yg pernah check kandungan Manjer tu samada minum air berais ni tak bagus ke. Dia kata kalau ais ni sejuk kat luar jerk, bila dah melepasi tekak dia akan panas mengikut suhu badan kita. Tatau la kan.. 

Tapi akak ipar pernah cite anak dia demam taknak minum susu atau air lain, doktor kata bagi ais krim ke air berais pun takpe yg penting akan ada air yg masuk dlm badan. Kalau suhu badan panas sangat pun bagus gak letak ais dalam kain pastu letak di kepala. 

Erm.. tapi apa yang penting di musim kemarau ni kena la jaga kesihatan, tak kira la samada minum air suam ke air sejuk ke air berais ke, air memang kena mencukupi dalam badan.. Dan bersyukur la dengan apa yg ada dan apa yg tuhan berikan walaupun kemarau yg melanda kerana setiap ujian tu pasti ada pengajaran dan hikmah di sebaliknya.

2 comments:

  1. assalamualaikum manjer : aku kalau pagi pon klu bole nak minum air berais... baru sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan pagi2 sarapan pun manjer dah minum air nescafe ais.. nyaman..

      Delete