Sunday, April 07, 2013

ALAHAN - MASA UNTUK MENGURUSKAN BADAN

SALAM...

Alhamdulillah .. Syukur pada Mu ya ALLAH atas apa yg telah kau berikan. Erm.. Sebenarnya dari awal Manjer dapat tau yg Manjer mengandung ni Manjer nak tulis kat blog dan kongsi pengalaman. Tapi... Manjer risau lak jadi cam yg lepas Manjer gugur dalam usia 6 minggu kehamilan.... Ye la, benda terlalu awal ni takut tak menjadi..

Sebenarnya Manjer pernah mengalami keguguran pada kandungan pertama tahun 2006. Ketika itu usia kandungan dah masuk 8 minggu. Pengalaman yg tak dapat dilupakan. Ok, kalau ada masa nanti Manjer cite tentang keguguran tu ye. Sekarang nak cerita ni mcm risau gak takut teringat sangat dan stress bila terlalu memikirkan nanti menjejaskan kandungan Manjer sekarang.

Kalau ikut apa yg doktor di klinik bgtau dan apa yg Manjer kira di Kalkulator kehamilan di -SINI - usia kandungan Manjer sekarang ni dah menjangkau ke 8 minggu. Alhamdulillah... ALAHAN?? ye .. mmg ada.. Kalau ikutkan setiap kandungan mmg ada beza.

CONTOH KALKULATOR KEHAMILAN

Anak Pertama - Huh.. mmg azab.. Hari² Muntah, makan pe pun takleh tapi makankan juga. Alah sehingga ke 9 bulan... Bau nasi panas takleh, bau Milo ke air panas takleh, mcm² la.. Kat bilik air pun takleh nak lama². Confirm muntah. melepek baring jerk sebab letih muntah. Pernah muntah sehingga tak kuar apa.. air putih yg pahit sekali.. Anak keluar kecik jerk 2.7kg. 

Anak ke 2 - Alah tak teruk, sesekali jerk muntah sampai usi kandungan 4 bulan. pastu ok, bleh makan. Anak keluar 3.4kg.

Kandungan sekarang - bleh makan tapi perut rasa banyak angin, jadi nak makan pe pun rasa mcm dia tolak balik. jadi kurang la makannyer, bila kurang makan, angin masuk.. adeh.. letih juga...

Oh ye.. Kandungan pertama yg gugur 8 minggu tu mmg tak alah apa pun, yg 6 minggu gugur ada skit² loya .. Time anak pertama tu kan Manjer alah teruk, ada gak tanya kat doktor, doktor kata kalau kita ada loya muntah ni bagus sebab menunjukkan hormon pada janin tu kuat dlm kandungan. sebab tu kita Alah.. ye la, macam kandungan pertama Manjer yg gugur 8 bulan tu mmg tak rasa apa, tiba² kuar... gugur.. 

Dari pengalaman mengandungkan 2 org anak Manjer sebelum ni, mmg time ngandung Manjer senang nak turun berat badan. Susah nak makan. Alah... Pada yg baru 1st time ngandung tu, sabar ye.. ni la dugaan org hamil dan pada suami pun harap² la memahami. 

Apa yg pasti pengalaman mengandung ini membuatkan Manjer rasa bagaimana pengorbanan Mak Manjer mengandungkan anak-anaknyer. Jadi, sentiasalah kita berterima kasih kepada Ibu yg telah bersusah payah melalui saat² sukar mengandung, melahirkan dan menjaga kita.. 

2 comments:

  1. Tahniah ijan..dpt lg sorang anak sedara. Mesti berharap yg ini pmpuan kan...:)
    Moga tabah dan selamat hingga bersalin..
    Moga dapat anak yg soleh/solehah

    ReplyDelete
  2. insyaAllah
    jaga kesihatan diri, fisikal dan mental...

    ReplyDelete