Saturday, October 12, 2013

PENGALAMAN TERINDAH ANUGERAH TUHAN

Salam.. Maaf, Manjer masih tak dapat nak berblog sekerap dulu. Banayk perkara perlu diselesaikan, begitu juga dengan dugaan² yg mendatang. 

Alhamdulillah, usia kandungan Manjer sudah hampir mencecah ke 35minggu iaitu hampir ke 9 bulan. Debaran makin terasa. Fasa-fasa awal mengandung telah Manjer lalui. Alhamdulillah... walaupun ALAHAN yg agak teruk, Manjer bersyukur dapat lalui bulan Ramadhan dengan penuh tenang. Tapi Manjer akui dugaan yg dihadapi mmg menguji ketabahan diri... 

Kat sini Manjer kongsikan pengalaman Manjer mengatasi ALAHAN yg teruk untuk panduan sesiapa yg mengalami perkara yang sama. Kali ini ALAHAN Manjer tak seteruk kandungan pertama. Masih ada juga makanan yg Manjer boleh makan walaupun sedikit. Ketika kandungan pertama, bau nasi panas pun membuatkan Manjer loya sehingga kandungan mencecah usia 8 bulan lebih. 

Untuk kali ini, apa yg Manjer lakukan, pada sebelah pagi untuk sarapan, Manjer akan minum air kosong dahulu dan makan sekeping biskut. Ye, doktor pun ada sarankan, bila mengalami alahan, makan sedikit tetapi kerap. Kdg² Manjer akan makan roti ataupun telur separuh masak. Telur mmg agak hanyir, tetapi Manjer telan secepat mungkin, minum air dan duduk seketika dlm 15min sambil mulut menghisap gula-gula. 

Ketika fasa ALAHAN ini, benda yg berminyak, berlemak dan bergoreng mmg selalunya akan meloyakan. Tengahari Manjer akan makan lauk yg simple seperti telur yg direbus, timun sebagai ulam, kadang² telur masin, kicap sebagai perasa, kekadang Manjer bleh juga makan fishball yg dibuat sup. Ayam dan Ikan Manjer takleh nak makan, akan loya dan muntah. Pada sebelah malam, kekadang Manjer akan makan lauk yg sama seperti tengahari, jika tak berselera Manjer akan makan roti ataupun biskut sahaja.

Nak wat camner kan.. kalau ikutkan ketika fasa ALAHAN ni, malas nak makan.. takut bila makan akan keluar semula. Tapi mengenangkan baby yg dikandung takut tidak menerima zat yg sepatutnya, perlu jua makan walau sedikit. Pada waktu ini juga perlu minum air kosong yg byk untuk mengelakkan tekak kering. 

Bila pikir kesukaran dalam pengalaman mengandungkan anak memang ada juga rasa serik, tapi bila pikir positif, dari situ kita tahu, bagaimana pengorbanan ibu kita ketika mengalami pengalaman yg sama ketika mengandungkan kita. Ketika ini juga kita hargai setiap rezeki dari tuhan, time sihat kadang² kita lupa nak bersyukur yg tuhan bagi kita deria rasa bleh makan apa jerk... Apapun terjadi pasti ada hikmah dariNya. 

Manjer mohon sesapa yg membaca doakan Manjer tabah dan selamat menjalani proses bersalin nanti. Semoga segalanya dipermudahkan... AMIN... ada masa Manjer sambung lagi pengalaman Manjer OK!