Wednesday, February 05, 2014

TAHUN BARU KUDA 2014

Tahun Baru Cina bg thn ni adalah Tahun Baru Kuda. Nape Manjer nak cite pasal Tahun Baru Cina lak ni padahal Manjer bukan berbangsa cina pun? Pernah juga kedengaran, kita orang ISLAM naper nak sambut tahun baru cina? Tak salah ke? Manjer bukanlah arif tentang perkara ni untuk memberi hukum cuma pada Manjer kalau Tahun Baru Cina ni samalah gak mcm Tahun Baru Masihi 2014 kan, yg diaorg sambut bagaiii tiap2 tahun.. Hee..

Sebenarnya Manjer tak pernah pun wat sambutan apa2 untuk tahun baru cina mahupun masihi. Cuma bila sampai tahun baru hijrah tu, insyaAllah, Manjer akan berdoa untuk kebaikkan setahun mendatang dan mensyukuri setahun yg telah berlalu. 

Berbalik pada cerita Tahun Baru Cina, sebenarnya Manjer ada darah cina. Datuk lelaki sebelah bapa Manjer adalah seorang cina yg memeluk agama Islam sebelum berkahwin dengan atuk perempuan. Kalau tak silap, sebelah Mak Manjer pun ada darah cina. Kalau ikut rupa, Manjer tak berapa byk kot ikut rupa cina. Tapi ada la adik, kakak dan abang Manjer yg mata sepet, kulit putih mmg mcm org bangsa cina. 

Malam tahun baru tu suami Manjer keje shift malam, so.. Manjer amik kesempatan tido umah mak untuk anak sama2 tgk bunga api yg cukup meriah. Kalau 10 tahun yg lalu diaorg pasang mercun yg bising tu, tak silap Manjer nama dia mercun padi kot.. Tapi sekarang pada setiap tahun diaorang pasang bunga api yg cantik macam Malam Merdeka tu.. . Jadi, mmg Manjer amik kesempatan untuk menyaksikannya.. Anak2 pun suka.. :)

BUNGA API - GAMBAR TAK CANTIK HP MURAH JERK.. ALHAMDULILLAH..

No comments:

Post a Comment