Sunday, December 09, 2012

SEMPURNA

Kesempurnaan itu hanya milikNya yg maha Esa. Manusia mmg ada yg kurang dan ada yg terlebih. Selalu sangat ketidakpuasan hati terhadap ketidaksempurnaan itu terjadi.

Tahun 2006 - 2011 Manjer telah menetap di Kulim, Kedah. Tempatnye ok, takla terlalu bandar yg penuh kesesakkan dan taklah terlalu kampung pedalaman. 5 tahun duk di Kulim tak byk sangat memberi pengalaman mengenai org di situ. Apa yg pasti duk Kulim agak lebih tenang dengan pemerhatian org lain. Masih juga bersosial dengan jiran tetangga dan ada sesekali juga mendengar ketidakpuasan hati terhadap sesuatu perkara, cuma ianya tak melibatkan perkara yg remeh temeh. Pada Manjer dikira ok la.. Bila duk sana, Manjer selalu doa nak duk Johor. Apa yg terlintas di fikiran Manjer hanyalah nak duk dekat ngan mak yg dah tua dan juga untuk dapatkan tempat, suasana, pembelajaran Agama, dan persekitaran yg lebih baik untuk anak-anak nanti. Alhamdulillah.. pertengahan tahun 2011 doa Manjer dimakbulkan...

Mula duk Johor jerk ada yg tak sedap... Lebih banyak kita berdepan dengan org pasti lebih byk yg diperhatikan dan diperkatakan. Tak seperti di kedah, hidup Manjer hanya di dalam umah, anak, jiran sebelah kiri kanan, balik kg suami. Dari satu segi mmg nampak bagus duk Johor byk silaturahim dieratkan cuma tak pasti hubungan yang dijalinkan itu lebih mendapat keberkatan atau sebaliknya. Jika dipikir secara positif mmg ada kebaikkan disebaliknya. Kita akan merenung ketidaksempurnaan pada diri kita itu sebagai satu azam dan semangat yg kuat utk jadi lebih baik. 

Apa yang pasti di mana sahaja bumi dipijak, di situ juga langit dijunjung. Sama jerk ... Inilah kehidupan.. pasti ada yg ok dan yg tak ok, yg baik dan buruk, yg positif yg negatif, kerana manusia tidak pernah puas dengan ketidaksempurnaan itu. Bersyukur dengan apa yg ada, menerima segalanya dengan positif dan terbuka agar kita menjadi lebih baik terutama di pandangan mata yg MAHA ESA. Tidak perlu merumitkan keadaan dengan sesuatu remeh temeh yg diperkatakan dan dipersoalkan kerana kesempurnaan itu hanya milikmu Ya ALLAH.. 



♥ Manjer \(^o^)/ ~  9.12.12
Waktu merepek untuk menulis.. 3:41am terjaga dari tidur
* Tatau apa yg ku tulis ini... hahaahaa.. 

4 comments:

  1. Mcm merajuk je ni...
    Caiyok....hidup penuh kejutan...
    Tabahkan diri menempuh ranjau dan duri hidup ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan merajuk kak.. Ijan pun tatau apa yg ijan tulis ni.. Hee.. Tq kak.. Ijan cuba jadi yg lebih baik ...

      Delete
  2. kat mana2 pon sama jer. prinsip aku, kite yg menjadikan tmpt tu best atau tak. klu kite wat diri kite rasa tak best, dok kat kg dekat ngan mak ayah pon rasa tak best... tol tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye piz.. sama jerk.. yg penting cara kita menjadikan ianya ceria, gembira, seronok, bahagia.. :) ..

      Delete